12 juli 2022 15:30 door Dirk De Bie
U overtuigen van het belang van geen storingen in uw productie te hebben moeten we vast niet. Loslopende bouten in uw machinepark zijn dan ook totaal uit den boze, aangezien het voor heel wat problemen zorgt met catastrofale gevolgen. Het kan zelfs een volledige stilstand van een productie-installatie veroorzaken. Maar hoe komen schroefdraadverbindingen nu los én hoe vermijdt u dat? Wij geven u uit onze ervaringen alvast de belangrijkste oorzaken!
" Wist u dat er slechts 15% metaal-metaal contact is binnen in boutverbinding? De overige 85% is lucht "
Mechanische borgmiddelen zoals veerringen, dubbele moeren, moeren met nylon inserts zijn ontwikkeld om het loslopen van schroefdraadverbindingen te voorkomen. Helaas merken we dat deze conventionele borgmiddelen niet in staat zijn om de klemspanning bij diverse belastingsfactoren te bewaren. In de praktijk constateren we dat de volgende factoren zorgen voor het loskomen van de boutverbinding:
Onderstaande grafiek laat zien hoe conventionele mechanische borgmiddelen hun klemspanning verliezen naarmate ze blootgesteld worden aan trillingen. In tegenstelling tot de traditionele methodes bewaren de Loctite schroefdraadborgmiddelen de klemkracht in de boutverbinding ondanks de trillingen.
→ Lees hier u hoe een betrouwbare boutverbinding realiseert.
Traditionele mechanische borgmiddelen vullen de spelingen tussen de schroefdraden niet. Door de schroefdraden te verlijmen en alle spelingen op te vullen, vermijdt u laterale micro-bewegingen. Zo verhoogt u de betrouwbaarheid van schroefdraadverbindingen aanzienlijk, doordat ze het loslopen ervan voorkomen.
Zo komen uw schroefdraad en boutverbindingen los
Hoe kiest u de geschikte schroefdraadborging?
Hoe realiseert u een betrouwbare schroefdraadborging met Loctite?